ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

۲ پیک آنفلوانزا در راه مشهد | نخستین پیک آنفلوانزا نسبت به سال‌های پیش، زودتر در مشهد شروع شد

  • کد خبر: ۱۹۶۸۴۳
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
۲ پیک آنفلوانزا در راه مشهد | نخستین پیک آنفلوانزا نسبت به سال‌های پیش، زودتر در مشهد شروع شد
به گفته رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، «امسال نخستین پیک آنفلوانزا نسبت به سال‌های پیش، زودتر، یعنی در مهر‌ماه شروع شده است و احتمالا تا پایان زمستان، دست‌کم یک یا حداکثر دو پیک دیگر آنفلوانزای فصلی خواهیم داشت.»

به گزارش شهرآرانیوز، با وجود اینکه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، دیروز اعلام کرده که «شیوع ویروس جدیدی از سوی سازمان جهانی بهداشت تأیید نشده و به ایران نیز نیامده است»، به گفته رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، «امسال نخستین پیک آنفلوانزا نسبت به سال‌های پیش، زودتر، یعنی در مهر‌ماه شروع شده است و احتمالا تا پایان زمستان، دست‌کم یک یا حداکثر دو پیک دیگر آنفلوانزای فصلی خواهیم داشت.» بنابراین رعایت موارد بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک در اماکن عمومی الزامی است.

زهرا نهبندانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره احتمال ورود سویه جدید بیماری تنفسی شایع در چین به ایران بیان کرد: هیچ گزارشی از این سویه نداریم و فعلا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. به این دلیل که اطلاعاتی در‌این‌باره نداریم، نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم، اما چیزی که تاکنون مشخص شده یک بیماری در کودکان است که احتمالا ویروسی هم نیست. این بیماری وارد ایران نیز نشده است.

به گفته وی، با‌این‌حال روند افزایشی بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا و البته سویه‌های جدید کرونا، سبب شده است وزارت بهداشت از مردم بخواهد در اماکن عمومی و محیط‌های شلوغ و پر‌رفت و‌آمد، هم‌وطنان از ماسک استفاده کنند. «الزام استفاده از ماسک» نیز نکته‌ای بود که دیروز شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز بر آن تأکید کرد و در توضیح آن افزود: ۲۰‌درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوانزا تشخیص داده می‌شود.

لزوم رعایت موارد بهداشتی

او رعایت موارد بهداشتی را برای پیشگیری از هر نوع بیماری تنفسی که وارد کشور شده یا حتی هنوز وارد نشده است، لازم دانست و گفت: طبق آخرین وضعیت، آمار کرونا چه در موارد سرپایی و چه بستری در استان کاهشی است، اما این روند کاهشی نباید سبب شود که رعایت موازین بهداشتی را به‌خصوص در مراکز تجمعی کنار بگذاریم، زیرا پیک آنفلوانزا امسال نسبت به سال‌های قبل که از نیمه آبان‌ماه شروع می‌شد زودتر همه‌گیر شده است و دست‌کم یک پیک یا حداکثر دو پیک آنفلوانزا تا پایان زمستان خواهیم داشت.

نهبندانی در پاسخ به این سؤال که آیا شدت بیماری نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است یا خیر، بیان کرد: شدت بیماری بیشتر نشده و سویه‌هایی که در مناطق تحت‌پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و استان بررسی شده، مشابه سویه‌های کشوری است. افرادی که آنفلوانزای شدیدتری را تجربه می‌کنند از نوع H۱N۱ است.

۴۰ تا ۶۰ ساله‌ها، بیشترین مبتلایان

او آمار میانگین روزانه بستری جدید بیماری‌های تنفسی را به‌ترتیب در هفته اول آبان ۶۵ نفر، هفته دوم ۵۰ نفر، هفته سوم ۳۶ نفر و هفته چهارم ۴۳ نفر اعلام کرد و گفت: گروه سنی بیشترین مبتلایان به آنفلوانزا گروه سنی چهل تا شصت سال است.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان کرد: هر علامتی نظیر عطسه، سرفه، آب‌ریزش‌بینی و... در‌صورتی‌که با تب همراه شود، ارتباطی به آلودگی هوا ندارد. او اضافه کرد: افراد در‌صورتی‌که چنین علائمی دارند، از ماسک استفاده و خود را قرنطینه کنند و در‌صورتی‌که ظرف ۲۴ ساعت علائم آن‌ها بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کنند.

نهبندانی در توصیه به افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند، مانند مادران باردار، افراد مسن بالای شصت سال، کودکان زیر پنج سال و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، گفت: این افراد به‌خصوص در روز‌های آلودگی هوا، تا حد ممکن برای کار‌های غیرضروری از منزل خارج نشوند و حتما از ماسک استفاده کنند. ضمن اینکه تا می‌توانند زمان حضورشان را در خارج از منزل کاهش دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->